Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging kan een bijdrage leveren aan het totale welbevinden

 

Regelmatige lichamelijke activiteit moet een centraal onderdeel uitmaken van de behandeling van mucoviscidose voor iedereen die de ziekte heeft, ongeacht leeftijd en ernst.1 Dit moet echter met mate worden gedaan en alle nieuwe activiteiten moeten met uw arts of verpleegkundige besproken worden om zeker te weten dat ze veilig en geschikt voor u zijn.

Van activiteiten die uw hartslag verhogen en uw spierkracht versterken, wordt vooral aangenomen dat ze gunstig zijn voor mensen met mucoviscidose. Dit kunnen hardlopen, voetbal, zwemmen en dansen zijn.2

Sommige vormen van sport zijn mogelijk niet geschikt voor mensen met mucoviscidose. Activiteiten op grote hoogten (bijv. skiën) of activiteiten die druk uitoefenen op de longen (bijv. duiken) kunnen risico's met zich meebrengen.3

 

 

Wanneer u een nieuwe sportactiviteit overweegt, bespreek deze dan eerst met uw arts of verpleegkundige. Denk ook na over hoe de activiteit in te passen is uw leven en routine. Lichamelijke activiteit die zowel gemakkelijk is als leuk, is gemakkelijker vol te houden.

Vergeet niet:

  • Een beetje lichaamsbeweging is beter dan helemaal geen beweging.
  • Kies iets wat u leuk vindt, liefst een activiteit die cardiovasculaire training omvat.

  • Overweeg om activiteiten te gaan doen met uw vrienden en/of familie om u te helpen ondersteunen en motiveren.

  • De activiteiten kunnen over de dag worden verspreid, ze hoeven niet allemaal te gelijk te gebeuren.

  • Activiteiten die u 15 tot 30 minuten doet, zijn het beste. Start u oefeningen langzaam en bouw ze geleidelijk op.

  • Als uw lichaam aangeeft dat een oefening te moeilijk is, of te veel, doe dan rustiger aan of stop.

  • Plan uw medicijnen, eten en vochtinname om de lichaamsbeweging heen.

 

Controleer het weer wanneer u aan lichaamsbeweging wilt gaan doen

Mensen met Mucoviscidose moeten rekening houden met warm en vochtig weer, omdat dit hittestress kan veroorzaken. Bij Mucoviscidose gaat er meer zout verloren in zweet. Het drinken van isotone (sport)dranken (drankjes die elektrolyten bevatten - chemische zouten zoals natrium en chloride-ionen die ervoor helpen zorgen dat uw cellen werken) is belangrijk om het zout te vervangen.

References

1. Smyth A, et al. European Cystic Fibrosis Society Standards of Care: Best Practice guidelines. J Cyst Fibros 2014; 13: S23 ̶ S42.

2. John Hopkins Cystic Fibrosis Centre. Living with CF – Exercise. Beschikbaar op: http://www.hopkinscf.org/living-with-cf/managing-treatments/exercise/. Geraadpleegd juni 2016.

3. Hirche T, et al. Travelling with cystic fibrosis: Recommendations for patients and care team members. J Cyst Fibros 2010; 9: 385 ̶ 399.

 
sluiten

Sluiten

To access the Healthcare Professionals' section you must verify your professional status using OneKey Web Authentication.

Press continue to use your existing OneKey account or register for a new OneKey user account.

Link naar de website Gebruiksvoorwaarden