Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging kan een bijdrage leveren aan het totale welbevinden
 

Regelmatige lichamelijke activiteit moet een centraal onderdeel uitmaken van de behandeling van mucoviscidose (muco) voor iedereen die de ziekte heeft, ongeacht leeftijd en ernst.1 Dit moet echter met mate worden gedaan en alle nieuwe activiteiten moeten met uw arts of verpleegkundige besproken worden om zeker te weten dat ze veilig en geschikt voor u zijn.

Van activiteiten die uw hartslag verhogen en uw spierkracht versterken, wordt vooral aangenomen dat ze gunstig zijn voor mensen met muco. Dit kunnen hardlopen, voetbal, zwemmen en dansen zijn.2

Sommige vormen van sport zijn mogelijk niet geschikt voor mensen met muco. Activiteiten op grote hoogten (bijv. skiën) of activiteiten die druk uitoefenen op de longen (bijv. duiken) kunnen risico's met zich meebrengen.3

Wanneer u een nieuwe sportactiviteit overweegt, bespreek deze dan eerst met uw arts of verpleegkundige, en denk na over hoe de activiteit in te passen is uw leven en routine. Lichamelijke activiteit die zowel gemakkelijk als leuk is, is makkelijker om vol te houden.

Vergeet niet:

  • Een beetje lichaamsbeweging is beter dan helemaal geen.
  • Kies iets wat u leuk vindt, liefst een activiteit die cardiovasculaire training omvat.
  • Overweeg om activiteiten te gaan doen met uw vrienden en/of familie om u te ondersteunen en te motiveren.
  • De activiteiten kunnen over de dag worden verspreid, ze hoeven niet allemaal tegelijk te gebeuren.
  • Activiteiten die u 15 tot 30 minuten doet, zijn het beste. Start uw oefeningen langzaam en bouw ze geleidelijk op.
  • Als uw lichaam aangeeft dat een oefening te moeilijk is, of te veel, doe dan rustiger aan of stop.
  • Plan uw geneesmiddelen, eten en vochtinname om de lichaamsbeweging heen.

Controleer het weer wanneer u aan sport of lichaamsbeweging wilt doen

Mensen met muco moeten rekening houden met warm en vochtig weer, omdat dit uitdroging kan veroorzaken. Bij muco gaat er meer zout verloren in zweet. Het drinken van isotone (sport)dranken (drankjes die elektrolyten bevatten - chemische zouten zoals natrium en chloride-ionen die ervoor helpen zorgen dat uw cellen werken) is belangrijk om het zout te vervangen.

Referenties

  1. Smyth A, et al. European Cystic Fibrosis Society Standards of Care: Best Practice guidelines. J Cyst Fibros. 2014;13:S23–S42.

  2. John Hopkins Cystic Fibrosis Centre website. Beschikbaar op: http://www.hopkinscf.org/living-with-cf/managing-treatments/exercise/. Geraadpleegd Juni 2018

  3. Hirche T, et al. Travelling with cystic fibrosis: Recommendations for patient and care team members. J Cyst Fibros. 2010;9:385-399.

Verwante bronnen